PEMBELIAN DAN BAYARAN PEMBEKAL
• Cetak PO dan GRN yang telah di jana di dalam Sistem eFAS.
• Rekod dokumen lengkap (Invois, PO, GRN dan dokumen sokongan berkaitan) di dalam Sistem Kawalan Dokumen SKD.
• Hantar dokumen lengkap (Invois, PO, GRN dan dokumen sokongan berkaitan) ke Jabatan Bendahari.
• Muat turun Sijil Penerimaan Barang & Sijil Komisyen USM.FIS.PU.B.2023.01 di laman sesawang Jabatan Bendahari bahagian FIS@USM.
• Lengkapkan Sijil Penerimaan Barang & Sijil Komisyen USM.FIS.PU.B.2023.01 dan cetak.
• Rekod dokumen lengkap (Invois, PO, Sijil Penerimaan Barang & Sijil Komisyen dan dokumen sokongan berkaitan) di dalam Sistem Kawalan Dokumen SKD.
• Hantar dokumen lengkap (Invois, PO, Sijil Penerimaan Barang & Sijil Komisyen dan dokumen sokongan berkaitan) ke Jabatan Bendahari.
• Proses pembelian ini perlu melalui Sistem ePerolehan.
PESANAN DALAMAN & KAD KORPORAT
• Muat turun Borang Arahan Pembayaran USM.FIS.PU.B.2023.02 di laman sesawang Jabatan Bendahari bahagian FIS@USM.
• Lengkapkan Borang Arahan Pembayaran USM.FIS.PU.B.2023.02 dan cetak.
• Rekod Borang Arahan Pembayaran USM.FIS.PU.B.2023.02 bersama dokumen sokongan di dalam Sistem Kawalan Dokumen SKD.
• Hantar Borang Arahan Pembayaran USM.FIS.PU.B.2023.02 bersama dokumen sokongan ke Jabatan Bendahari.
• Muat turun Borang Transaksi Kad Korporat PTJ USM.FIS.PU.B.2023.03 di laman sesawang Jabatan Bendahari bahagian FIS@USM.
• Lengkapkan Borang Transaksi Kad Korporat PTJ USM.FIS.PU.B.2023.03 dan cetak.
• Rekod Borang Transaksi Kad Korporat PTJ USM.FIS.PU.B.2023.03 bersama dokumen sokongan di dalam Sistem Kawalan Dokumen SKD.
• Hantar Borang Transaksi Kad Korporat PTJ USM.FIS.PU.B.2023.03 bersama dokumen sokongan ke Jabatan Bendahari.
TUNTUTAN IMBUHAN / HONORORIUM / PENDAHULUAN PELBAGAI / TUNTUTAN PERJALANAN
Kategori Bukan Staf
• Muat turun Borang Arahan Bayaran USM.FIS.PU.B.2023.03 di laman sesawang Jabatan Bendahari bahagian FIS@USM.
• Lengkapkan Borang Arahan Bayaran USM.FIS.PU.B.2023.03 dan cetak.
• Rekod Borang Arahan Bayaran USM.FIS.PU.B.2023.03 bersama dokumen sokongan di dalam Sistem Kawalan Dokumen SKD.
• Hantar Borang Arahan Bayaran USM.FIS.PU.B.2023.03 bersama dokumen sokongan ke Jabatan Bendahari.
• Muat turun Borang Arahan Bayaran USM.FIS.PU.B.2023.03 di laman sesawang Jabatan Bendahari bahagian FIS@USM.
• Lengkapkan Borang Arahan Bayaran USM.FIS.PU.B.2023.03 dan cetak.
• Rekod Borang Arahan Bayaran USM.FIS.PU.B.2023.03 bersama dokumen sokongan di dalam Sistem Kawalan Dokumen SKD.
• Hantar Borang Arahan Bayaran USM.FIS.PU.B.2023.03 bersama dokumen sokongan ke Jabatan Bendahari.
• Muat turun Borang Arahan Bayaran USM.FIS.PU.B.2023.03 di laman sesawang Jabatan Bendahari bahagian FIS@USM.
• Lengkapkan Borang Arahan Bayaran USM.FIS.PU.B.2023.03 dan cetak.
• Rekod Borang Arahan Bayaran USM.FIS.PU.B.2023.03 bersama dokumen sokongan di dalam Sistem Kawalan Dokumen SKD.
• Hantar Borang Arahan Bayaran USM.FIS.PU.B.2023.03 bersama dokumen sokongan ke Jabatan Bendahari.
Kategori Staf Dan Bukan Staf
• Muat turun Borang Arahan Bayaran USM.FIS.PU.B.2023.03 di laman sesawang Jabatan Bendahari bahagian FIS@USM.
• Lengkapkan Borang Arahan Bayaran USM.FIS.PU.B.2023.03 dan cetak.
• Rekod Borang Arahan Bayaran USM.FIS.PU.B.2023.03 bersama dokumen sokongan di dalam Sistem Kawalan Dokumen SKD.
• Hantar Borang Arahan Bayaran USM.FIS.PU.B.2023.03 bersama dokumen sokongan ke Jabatan Bendahari.
• Akan datang...
LAIN - LAIN
• Tidak. Semua jenis pelayar (web browser) boleh digunakan untuk melayari Sistem FIS@USM.
• Akan datang...
Satu proses pembelian terus perlu melalui beberapa proses iaitu Permintaan, Perolehan, Kelulusan Penilaian Pembelian Terus dan Penerimaan Bekalan.
Bagi proses Permintaan dan Perolehan, hanya dua peringkat yang terlibat bagi proses cipta permintaan sehingga tutup iklan, Iaitu Penyedia dan Penyemak.
Selepas iklan ditutup, proses penilaian pembekal iaitu Kelulusan Penilaian Pembelian Terus, akan melibatkan tiga peringkat iaitu Penyedia, Penyemak dan Pelulus.
Bagi proses pengesahan Delivery Order (DO) dan Invois (Penerimaan Bekalan), hanya dua peringkat yang akan terlibat bagi proses untuk dihantar ke pihak Jabatan Bendahari iaitu Penyedia dan penyemak.
Berikut disediakan manual bagi setiap proses Pembelian terus yang melibatkan Penyedia, Penyemak, Pelulus
i. PERMINTAAN (PENYEDIA)
ii. PEROLEHAN (PENYEDIA)
iii. KELULUSAN PENILAIAN PEMBELIAN TERUS (PENYEDIA).
iv. PENERIMAAN BEKALAN (PENYEDIA).
i. PERMINTAAN (PENYEMAK)
ii. PEROLEHAN (PENYEMAK)
iii. KELULUSAN PENILAIAN PEMBELIAN TERUS (PENYEMAK).
iv. PENERIMAAN BEKALAN (PENYEMAK).
i. KELULUSAN PENILAIAN PEMBELIAN TERUS (PELULUS).
a. Tidak boleh. Tetapi pihak PTJ boleh membuat catatan semasa melakukan proses penerimaan bekalan(GRN) dan melampirkan maklumat tambahan kepada Seksyen Bayaran.
a. Admin Perolehan(Teknikal) akan melakukan pembatalan perolehan.
b. PENYEDIA perlu log masuk ke sistem ePerolehan dan membuat penilaian pembelian terus pada halaman “Kelulusan Penilaian Pembelian Terus”.
c. Penyedia perlu klik pada butang pengesyoran “Tidak Lulus” dan tekan butang simpan.
d. Selepas pengesyoran tidak lulus dilakukan, Penyedia perlu klik pada halaman “Perolehan -> Permintaan”
e. Pilih permintaan yang ingin dibatalkan, klik pada butang tindakan. Pada bahagian “Item Pesanan”, Klik butang batal.
a. Penyedia perlu log masuk ke sistem eP@USM dan klik pada halaman “Perolehan -> Kelulusan Penilaian Pembelian Terus”.
b. Penyedia perlu membuat carian iklan menggunakan No Perolehan dan Klik pada butang Tindakan.
c. Penyedia perlu klik pada butang pengesyoran “Tidak Lulus” dan tekan butang simpan.
d. Selepas pengesyoran tidak lulus dilakukan, Penyedia perlu klik pada halaman “Perolehan -> Permintaan”
e. Pilih permintaan yang ingin dibatalkan, klik pada butang tindakan. Pada bahagian “Item Pesanan”, Klik butang batal.
a. Penyedia perlu membuat pembatalan iklan pada halaman kelulusan penilaian pembelian terus dan permintaan. Setelah pembatalan dilakukan, penyedia perlu membuat permintaan iklan yang baru.
a. Tidak boleh. Pihak PTJ perlu membuat pembatalan iklan & membuat permintaan iklan yang baru.
a. Penyedia/Penyemak yang baru akan diberikan akses untuk melengkapkan proses Iklan/Penerimaan Bekalan(GRN) sehingga dihantar ke Seksyen Bayaran.
a. Penyedia boleh membuat carian Iklan pada halaman Senarai Perolehan dan pilih status kepada "Draf"
a.Sila masukkan butiran pertanyaan beserta screenshot di ServisDesk FIS@USM Bendahari
Statistik Pengunjung
Laman ini menyediakan informasi perkhidmatan yang disediakan di Jabatan Bendahari. Maklumat yang terkandung merupakan maklumat terkini yang turut merangkumi maklumat berkenaan peraturan dan pekeliling yang berkaitan Kewangan Universiti.